I början av april jag hade förmånen att bli uppbjuden till Umeås Universitet och deras välrenommerade designhögskola för att ta del av vad studenterna på masterprogrammet hade att visa. De hade under ett par månader arbetat med att ta fram designstudier på två olika modellprogram av fordon baserat på den klassiska Ockelbo-logotypen kompletterad med den välkända, och obligatoriska, orange dekorfärgen.

Som gammal Ockelbobo, marknadsförare och intressent i varumärket var det sannerligen en ren fröjd att ta del av hur de begåvade studenterna, som kommer från hela världen, hade läst in sig på Ockelbo-historien och provkört samt mätt och testat massor av fordon och utifrån detta skapat två konkurrerande uppställningar av maskiner bestående av en varsin snöskoter, fyrhjuling samt två olika typer av motorcyklar.

De hade fått arbeta fritt utan större begränsningar avseende tekniska specifikationer även om det framkom att motorcyklarna baserades på en svensktillverkad motor som enligt uppgift skall leverera 140 hästkrafter med kompressor. Det låter onekligen som något som skulle fallit grundaren, "Ockelbo-Lundgren", i smaken.

Studenterna presenterade förutom spännande design även tekniska lösningar och innovationer som gjorde att racinghjärtat bultade i allt raskare takt under presentationerna. Vi förevisades allt från ruggigt rå retrodesign till framtidsteknologi och lösningar med oemotståndlig vill-ha-faktor.

Designuppdraget har initierats av ett svenskt industrikonsortium och enligt uppgift så skall det finnas både investerare och producenter som är intresserade av att starta tillverkning nya maskiner i sann Ockelbo-anda.

Jag håller verkligen tummarna för att detta kommer att förverkligas samt både öron och ögon öppna för att höra mer om den spännande fortsättningen av det här projektet. För vem vill väl vara som alla andra och köra Yamaha eller Ski-Doo - när man skulle kunna köra en Ockelbo?

För mer information se:
http://www.dh.umu.se/default.asp?P=2426